kanelkaka

Mer kanel till folket!

Saffran eller ej i lussekatter

Jag kan inte påstå att jag tycker att lussekatter är sådär hejdundrande gott, men det beror nog på att jag föredrar vetebröd med fyllning (fast utan russin). Men visst har jag ätit min beskärda del av lussekatter genom åren och varit glad de gånger det bara dekorerats med russin. Dock har alltid lussekatter innehållit saffran i min värld.

När jag var relativt nyinflyttad i Göteborg och samtidigt som jag pluggade så jobbade jag extra i en liten servicebutik som hade dagliga leveranser av färskt bröd. När det så närmade sig juletid så kom det lussekatter i sortimentet. Jag packade upp brödet en dag och tyckte att lussekatterna såg lite konstiga ut och sade till min chef att det var något fel på dem, de var så bleka. Till min stora förvåning (närmast chockartat) så svarande han att de var som de skulle, nämligen utan saffran. Jag blev helt paff för jag hade helt enkelt inte träffat på en sådan lussekatt innan. Genom åren som jag bott i Göteborg så har jag träffat på desto fler sådana (men undviker dem helst, för utan saffran så betraktar jag dem som helt meningslösa bullar). Jag har också träffat på väldigt många människor som inte gillar saffran (däribland mannen, beklagligt nog). Enligt min högst privata gallupundersökning så upplever jag att det verkar vara vanligare att inte gilla saffran i Göteborg än jämfört med andra ställen i landet.

Eftersom jag är nyfiken av mig så har detta praktiskt taget saffranslösa ingenmansland (ja, det är en överdrift…) fått mig att fundera över detta och söka efter svar. Ett av svaren jag hittat var att folk i Göteborg och Bohuslän var för snåla för att använda den dyra kryddan utan föredrog den billigare kardemumman. Kanske kan vara så, men det är väl kanske mer troligt den andra variant som jag hört talas om. Saffran kom till Sverige via Hansastaden Visby och inte via Göteborg så därav att det inte är lika vanligt med den gyllene kryddan på västkusten. Däremot kom kardemumman in till Göteborg med ostindiefararna och var därmed en mer tillgänglig krydda för bohuslänningarna.

Single Post Navigation

Lämna en kommentar