kanelkaka

Mer kanel till folket!

Skrädmjölsdrömmar

Stöpafors

Jag har vid något tillfälle köpt en påse skrädmjöl, men det har stått oanvänt i skafferiet, tills vi återkom från vår Värmlandstripp. Efter att ha tittat på Stöpafors kvarn från utsidan där skrädmjöl mals, då vi i vanlig ordning var (för) tidigt ute på morgonen och sedan besökt Mårbacka, där vi testade skrädmjölsdröm och lyssnade på guidens berättelse om Selmas försök att etablera skrädmjöl både i Sverige och USA så var det dags att testa att baka med mjölet. Inte utan en viss bävan, då jag aldrig bakat drömmar tidigare, mest för att jag mestadels träffat på tråkiga exemplar av denna småkaka och dessutom hört att de skall vara svårbakade. Jag använde mig av receptet från Stöpafors kvarn och gjorde ganska små drömmar som gräddades i 20 minuter.

skrädmjöl1

skrädmjöl2

 

 

Skrädmjölsdrömmar

ca 40 stycken

160 gr smör (rumsvarmt)
160 gr socker
140 gr skrädmjöl
1½ tsk hjorthornssalt
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Blanda snabbt ihop alla ingredienser, antingen i matberedare eller i en hög på arbetsbänken. Mitt smör var väl mjukt så jag ställde in den färdiga degen i kylskåpet i 20 minuter.

Enligt Jan Hedh skall en småkaka väga 13 gram innan bakning för att sedan väga 10 gr efter bakning, det ger 10 småkakor per hekto. Nu är visserligen inte mina kakor tänkta till försäljning men jag försöker ha den storleken som måttstock, så jag delade degen i fyra ungefärligt stora bitar och varje bit blev nästan 10 kakor vardera. Att det inte blev fullt 40 kan bero på att degen provsmakades…

Grädda långt ner i ungen i 160 graders ugnsvärme i 20 minuter.

CollageMårbacka fika

 

Single Post Navigation

2 tankar om “Skrädmjölsdrömmar

  1. Pingback: Pannkakor med skrädmjöl | kanelkaka

  2. Pingback: Tekakor med skrädmjöl | kanelkaka

Lämna en kommentar