kanelkaka

Mer kanel till folket!

Tekakor med skrädmjöl

Jag är inte riktigt klar med skrädmjölsbakningen ännu och pannkakorna har vi hunnit göra ytterligare en omgång av. De rekommenderas varmt, ja skrädmjöl är väl värt att prova på. Tekakorna har stått på tur och troligen kommer det en mjuk kaka också. Men först, tekakor.

Jag tittade på receptet som Stöpafors kvarn har på sin hemsida men ändrade en del på det och så här blev min variant.

skrädmjölskaka4

Tekakor med skrädmjöl
5 dl mjölk, rumstempererad
75 gr smör, rumstempererad
25 gr jäst
½ dl sirap
1 tsk salt
4 dl skrädmjöl
4 – 5 dl Ölandsvete
4 – 5 dl vetemjöl special

Gör så här:

Blanda mjölk och jäst. Mjölken behöver inte vara helt rumstempererad, det räcker om den stått framme en kvart- tjugo minuter.

Rör ner mjukt smör, sirap och skrädmjöl i en matberedare eller blanda förhand. Häll ner övrigt mjöl allt eftersom. Man kan lika gärna ta enbart vetemjöl men jag hade en slatt Ölandsvete som jag ville göra slut på.

Arbeta degen och tillsätt salt, låt maskinen gå cirka fem minuter och dubbla tiden för hand. Degen kommer att vara relativt mjuk, men skall inte klibba.

skrädmjölkaka

Låt den jäsa övertäckt i bunke i en timme.

Häll ut degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. Här kan man antingen göra bullar eller kavla ut till önskad tjocklek och ta ut kakor med lämplig form, eller skära på fri hand.

skrädmjölkaka2

Jag använde mig av en avlång kakform i miniformat och gjorde mina kakor ganska tjocka, då jag gillar att dela brödet i två delar när jag äter.

Fjorton kakor fick jag ut, varav två något mindre än de andra.

Nagga dem och låt dem jäsa under bakduk ytterligare trettio minuter.

skrädmjölskaka3

Sätt ugnen på 225 grader varmluft och grädda i åtta minuter. Känn efter med en sticka att de inte är kladdiga.

Låt dem svalna på galler.

Brödet blev otroligt gott. En ny favorit! Det håller sig saftigt och mjukt och har en svag ton av skrädmjölet, men om man inte vet om innehållet så är det nog svårt att gissa sig till det.

 

Single Post Navigation

En tanke på “Tekakor med skrädmjöl

  1. Pingback: Matbröd med havregryn | kanelkaka

Lämna en kommentar