kanelkaka

Mer kanel till folket!

Citronkaka

Det här receptet har legat oprövat länge hos mig, varför vet jag inte för citron är alltid gott, till det mesta. Jag gjorde en avskedsvisit till jobbet för att lämna in min telefon och säga hejdå till de kollegor som var på semester när jag slutade och tog med mig denna kaka. Glömde att fota kakan i samband med bakningen så det blev ett inplastat foto i samband med avfärd, men det blev faktiskt en bit över som mannen fick provsmaka så det blev ytterligare ett foto. Det är en god kaka med ett rejält sting av syrlighet. Kan tänka mig att färska bär och grädde skulle kunna vara ett ypperligt komplement, men den klarar sig väl på egen hand.

citronkaka2

Citronkaka
175 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Riven skal från en citron

½ dl pressad citronsaft
1½ dl florsocker

Smörj och bröa en liten springform (ca 22 cm i diameter).

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i ägg- och sockersmeten. Rör ner rivet citronskal. Häll i smöret och rör om tills smeten är helt slät.

Häll smeten i springformen, grädda i  i 150 grader varmluft, ca 35 minuter. Känn efter med provsticka att kakan är torr.

Pressa saften ur citronen och blanda ner florsockret lite i taget till lagom rinnande smet.

När kakan är klar, flytta över den till en tallrik (eller serveringsfat). Gör små hål med t.ex. en provsticka. Häll över citron- och florsockerblandningen (i omgångar) och låt det sjunka ner i hålen. Ställ in i kylen för stelning. Låt den helst stå en dag/natt innan man sätter kniven i den.

citronkaka

Single Post Navigation

Lämna en kommentar