kanelkaka

Mer kanel till folket!

Utflykt till Söderköping

För att överleva juli månad innan semestern slog till för oss så bokade vi en helg i Söderköping. Redan i höstas sade vi till varandra att vi var sugna på att besöka Söderköping och S:ta Annas skärgård. Jag ville gärna hinna med en skärgårdstur men tiden räckte inte riktigt till för det. Vi åkte på lördag morgon och tog en tidig fika på Bernards i Jönköping. Ett fik i äldre stil som hottat till sig. Inget sensationellt ställe men vi blev mätta på våra smörgåsar och delade på en chokladbit.

Väl i Söderköping så åt vi vår medhavda picknickmat innan vi gick på upptäcksfärd och hade möjlighet att checka in på vandrarhemmet. Vi hittade kaniner vid kanalen.

Vi hittade också bl a en väldigt vacker örtagård i centrala Söderköping där man kunde insupa både väldoft och vackra blommor.

IMG_3338Vi tog en glass vid ett av de många caféerna längs kanalen och vandrade omkring bland de pittoreska husen och trädgårdarna och tog sedan en åktur med rundturståget TUFFE.  En lagom rundtur med en äldre herre som chaufför och guide och som gjorde det med den äran. Tyvärr kom det en riktigt störtskur och även om vi satt under tak så forsade regnet ner och in på sidorna så det var bara att åka till vandrarhemmet för incheckning och klädbyte.

Vandrarhemmet heter Mangelgården och ligger bredvid/tillsammans med en camping. Det är klassiskt vandrarhemsstuk med (i vårt fall) minimalt rum med våningssäng. En sådan natt funkar för oss men ska man vara borta flera nätter så vill vi gärna ha det lite mer bekvämt och mer utrymme.

På förkvällen stå tog vi bilen ut till Mem och kollade in den sista slussen i Göta kanal mot Stockholm (och den sluss som stod klar allra sist). Där låg en äldre segelbåt i pråmstil och mannen var inte sen att fånga in en av killarna vid båten för att få veta mer. Det fick han och även jag. Den var från Holland och cirka hundra år gammal och nu så hade den seglats upp till Sverige och skulle in via Göta kanal till Linköping för att förhoppningsvis bli en restaurangbåt. Så det blir nog en tripp till Linköping för vår del nästa år för att se om de lyckats med sina idéer och en möjlighet att få testa deras restaurang.

Vi åkte vidare och tittade på hus och natur men hungern börja riva och slita i oss (åtminstone mig) så vi körde tillbaka till Söderköping och testade Bondens creperie. Vi kom i sista sekunden men den trevliga servitrisen såg till att vi kunde beställa och äta en ost- och skinkcrepe utan att behöva stressa.  Bondens creperie hittade jag i Smaka på Sverige – En matresa med gårdsbutikernas bästa recept av Lillemor Hvitfeldt.

Jag köpte hemkärnat smör också, bara för att testa. Det var helt okej, men med den prislappen så känns det som en engångsföreteelse snarare än en vana.

Söndagen inleddes med frukost på vandrarhemmet. Vi hade med oss frukostmat och njöt i lugn och ro. Därefter städades rummet ur och vi tog en sväng ut i S:ta Anna skärgård och tittade bl a på S:a Anna kapell. Därefter blev det en sväng till Smultronstället för att prova på deras glassar. Vi kom dit cirka 20 minuter efter att de öppnat och fick ett av de sista lediga borden. På lördagen hade vi sett kön (som inte ens minskades under ösregnet, personalen kom ut med paraplyer till de väntande) och konstaterat att den står vi inte i. Söndag förmiddag utan kö för vår del passade bättre. Vi beställde in två glass-skapelser och in kommer väl glass med tillbehör redo att göra en skolklass stinna på socker. Det är glassbomber utan dess like och faktum är att det blir lite av en överdos, varken mannen eller jag fick i oss våra glassar utan lämnade ungefär hälften. Glassbomberna är onekligen en upplevelse men en gång räcker för oss.